اصول و استانداردهای معماری مجتمع های تجاری

معماری مجتمع های تجاری | همه چیز درباره نماسازی و نوآوری‌های محیطی مراکز خرید

نگاهی اجمالی به معماری مجتمع های تجاری

معماری مجتمع های تجاری دارای ویژگی‌ها و بخش‌های مختلفی است که به طور معمول در دیگر انواع معماری مانند اداری و مسکونی در نظر گرفته نمی‌شود. وقتی به یاد طراحی مراکز تجاری می‌افتیم، ناخودآگاه تصویر هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و ساختمان‌های صنعتی در ذهن تداعی می‌شود. هر نوع معماری اصول و شرایط خاص خود را دارا می‌باشد و معماری مجتمع‌های تجاری و نمای بیرونی و داخل آن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. می‌توان گفت این معماری ترکیبی از دو نوع معماری اداری با معماری تجاری است، اما در عین حال اصول هر کدام باید به شکل جداگانه رعایت شود. در ادامه با ما همراه شوید تا به بررسی اصول معماری مجتمع‌ های تجاری بپردازیم.

اصول و استانداردهای معماری مجتمع های تجاری

بخش‌های مختلف معماری مجتمع های تجاری

در حالت کلی این نوع ساختمان‌ها دارای بخش‌های مشترک و غیرمشترک می‌باشند. بخش‌های غیر مشترک بر اساس نیاز ایجاد می‌شود، اما بخش‌های مشترک از ضروریات ساخت هر مجتمع تجاری می‌باشد. ترکیب هنر با خدمت به مردم چیزی است که می‌توان در معماری‌های تجاری امروزی دید، که در اکثر بخش‌ها خلاقیت در عین توسعه خدمات به کار گرفته شده است.

این بخش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • درب‌های ورود و خروج
  • مسیرهای انتقالی مثل پله‌های برقی، پله‌های معمولی و آسانسور
  • مسیرهای ارتباطی: مانند راهروها
  • پارکینگ‌ها
  • انبار
  • فضاهای تاسیساتی
  • فضای ویژه فروش
  • ویترین‌ها
  • رستوران، بوفه، کافی‌شاپ
  • ستون‌ها و حفاظ کنار طبقات
  • فروشگاه‌ها، غرفه‌ها، بوتیک‌ها
  • فضاهای تفریحی: همانند شهربازی‌ها، کلوب‌ها
  • سرویس بهداشتی

این بخش‌ها جز همیشگی معماری مجتمع‌های تجاری هستند و اکثر آن‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

پیشنهاد مقاله؛
تقسیم‌بندی مجتمع‌های تجاری از لحاظ وسعت پروژه

اصول و استانداردهای معماری مجتمع های تجاری

برای پیاده سازی هر بخش باید هنر و دقت خاصی را به کار گرفت. با الگو قرار دادن بهترین معماری‌های تجاری دنیا به وضوح می‌توان دید که جزئیات و دقت در تک تک بخش‌ها به چه میزان اهمیت دارد. شما باید ساختمان را به گونه‌ای طراحی کنید که به راحتی از یک ساختمان اداری قابل تشخیص باشد.

از بخش‌هایی که باید در آن دقت بسیاری به خرج دهید می‌توان به لوکیشن ساختمان، هدایت مشتریان با استفاده از دیوارنویسی‌ها و کف‌نویسی‌ها، مرتبط ساختن بخش‌های تجاری با فضاهای پذیرایی و انجام روش‌هایی برای بزرگ‌تر دیده شدن ساختمان مانند استفاده از آینه در سقف و دیوار‌ها اشاره کرد.

مراحل ساخت بناهای تجاری

تا به این بخش از مطلب، یک دیدگاه کلی نسبت به معماری مجتمع های تجاری بدست آورده‎اید. حالا زمان آن فرا رسیده است تا مراحل ساخت آن را با هم مرور کنیم.

نکاتی که قبل از شروع باید در ذهن داشته باشید این است که:

  • چگونه میتوان باعث شد تا مشتری در این مکان احساس رضایت‌مندی کند
  • یک مجتمع تجاری چگونه در رفتار مشتریان و کارکنان آنجا موثر است
  • اصلی‌ترین مولفه این مجتمع باید در چه چیزی باشد.

با رعایت و رسیدگی به این نکات، ساختمان شما مشتری‌پسند‌تر، پرفروش‌تر و شلوغ‌تر از جاهای دیگر می‌شود، مثلا برای فروش محصولات ویترین‌های جذاب طراحی کنید، فضایی برای استراحت مشتریان تعبیه کنید تا احساس خوبی داشته باشند. همه این نکات را می‌توان در موفق‌ترین ساختمان‌های تجاری دنیا به وضوح مشاهده کرد.

اصول و استانداردهای ساخت مجتمع های تجاری

لازمه‌هایی که باید در معماری مجتمع های تجاری رعایت شود

برخی از نکاتی که حتما باید در محیط‌سازی و معماری مجتمع‌های تجاری مدنظر قرار بگیرند، عبارتند از:

پیشنهاد مقاله؛
اصول و نکته های طراحی مجتمع های تجاری

ساخت راه‌های ورود و خروج جذاب

ورودی ساختمان‌های تجاری یکی مهم‌ترین ارکان جذب مشتری‌ست. شما با ساخت ورودی زیبا و شکوهمند به نوعی به استقبال مشتریان می‌روید و آن‌ها را ترغیب به وارد شدن می‌کنید. معمولا در معماری مدرن از ورودی‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود.

استفاده مناسب از نور طبیعی

باید بتوانید از نور و انرژی‌های طبیعی حداکثر استفاده را کنید تا در مصرف انرژی ساختمان صرفه‌جویی کنید. به کارگیری پنجره‌ها و آینه‌های بزرگ در ساختمان علاوه بر زیبایی کارایی اقتصادی نیز دارند و جزو اصول اولیه معماری مجتمع های تجاری به حساب می‌آید.

نورپردازی داخلی

نورپردازی و روشن بودن تمامی نقاط مجتمع، مهم‌ترین عامل برای حس امنیت در مشتریان است. با کمک گرفتن از نور طبیعی، در روز می‎توانید نورپردازی خود را به طور مناسب در سالن‌ها پخش کنید.

نمای خارجی ساختمان

در معماری ساختمان‌های تجاری، نمای خارجی یکی از چشم نواز‌ترین و قابل لمس‌ترین نکات موفقیت به حساب می‌آید. شما می‌توانید با کمی خلاقیت و زیبایی در ظاهر، مجتمع خود را به راحتی قابل تشخیص کنید و در ذهن مردم ماندگار نگه دارید. همچنین این عامل خودش نوعی بازاریابی‌ست؛ با تک و خاص بودن میان ساختمان‌های دیگر در بین زبان‌های بیافتید.

از همه مهم‌تر جنس و متریال ساختمان

یکی از قابل توجه‌ترین اصول انواع معماری انتخاب مصالح ساختمانی مناسب با جنس مرغوب می‌باشد. متریال انتخابی برای ساختمان‌های تجاری نسبت به مجتمع‌های مسکونی متفاوت است. جنس، استحکام و کارایی مورد نیاز در انواع معماری‌ها به دلیل هدف ساخت سازه متفاوت است.

اصول و استانداردهای ساخت مجتمع های تجاری

مواردی از معماری‌های موفق و زیبای خارجی و داخلی

برخی از انواع معماری‌های موفقی که در سال‌های اخیر برای مجتمع‌های تجاری انجام شده است، عبارتند از:

  • ساختمان سلفریجز (Selfridges Building) واقعا در بیرمینگام
  • مرکز خرید دالیان چین (Olympia 66)
  • سالن کنسرت هارپا (HARPA Concert Hall) واقع در ایسلند
  • برج خلیفه دبی
  • سِنترو کامِرشال آریکاندُوا (Centro Comercial Aricanduva)
  • مرکز خرید بندر عباس
پیشنهاد مقاله؛
اصول دفع زباله در مجتمع تجاری

سخن پایانی

اصول و قواعد ساخت بناهای تجاری تفاوت زیادی نسبت به دیگر معماری‌ها دارد. اصول و قواعد زیادی است که باید در هنگام ساخت این مجتمع‌ها در نظر گرفته شود اگر می‌خواهید یک ساختمان تجاری راندمان خوبی داشته باشد، باید به اصولی که لازمه مشتری‌مداری است در این ساختمان‌ها توجه کنید تا بتوانید یک مکان تفریحی و فروشگاهی خوب برای مشتریان بسازید.

معماری‌ ترکیبی است از هنر و مصالح ساختمانی، که می‌تواند زیبایی‌های بصری به یاد ماندنی را به وجود بیاورد. شما نیز با رعایت اصول بالا و به کارگیری ذوق مهندسی می‌توانید جزو بزرگ‌ترین معماران دنیا باشید و مردم را به تماشای شاهکارهای خود دعوت کنید. امروزه ساختمان‌های بزرگ و عظیم الجثه و مدرنی ساخته شده‌اند که نام معمار یا معمار‌های آن تا مدت‌های طولانی در یاد‌ها باقی می‌ماند.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *